Magyarországon csak egy olyan gyógyszer van, amit narkolepsziára adhatnak. Ez a Ritalin nevű gyógyszer, ami nem más, mint egy pszichostimuláns. Korábban volt még a Nuvigil nevű szer, de azt visszavonták (talán egyedi importengedéllyel még beszerezhető, de nem vagyok benne biztos... mellesleg horror ára van).

Mit tudunk a Ritalinról? A szcientológia szekta nagyon támadja, hiszen ez az a szer, amit egyébként gyerekek is szednek (sőt, az elsődleges célcsoport ők) ADHD-ra, vagyis arra a bizonyos figyelemhiányos hiperaktív zavarra, ami az utóbbi években olyan divatos diagnózis lett (nem emlékszem, hogy az én koromban lett volna ilyen, akkor még csak "rossz gyerekek" voltak). A Ritalin őket kezelhetőbbé, nyugodtabbá teszi (bár nem vagyok híve a gyerekek gyógyszerezésének), minket, felnőtteket pedig felpörget. A Született Feleséges első évadában Lynette ebből a szerből szedett be egy csomót, amitől felpörgött, majd kipurcant. Na, ezt a részt pont láttam... Ezek után nem csoda, hogy megijedtem, amikor az orvosom ezt írta fel nekem.

Ezzel szemben mi történt? Elkezdtem szedni és hosszú évek után úgy éreztem, visszakaptam az életemet. Végre nem aludtam el naponta négyszer. Mellékhatással én nem találkoztam - se hányinger, se fejfájás, se szédülés, semmi ilyesmi. Más kérdés, hogy erre a gyógyszerre semmiféle támogatás nincsen, tehát alaphangon 4-8000 Ft-tal kell számolni a havi adag árát és úgy intézni, hogy ezt a bogyót négyóránként be kell venni. Nem tudom, hogy ezt egy munkanélküli (aki a tüneteivel együtt biztos, hogy nehezen kap munkát), vagy egy minimálbéres hogyan gazdálkodja ki, azért erről megkérdezném az illetékeseket.

A Ritalin tehát egy pszichostimuláns. Felpörget, ébren tart. Persze ez egy narkolepsziásnak szükséges minimum. De annak, aki nem az? Annak bizony majdnem úgy hat, mint a Speed. Éppen ezért a gyógyszerre nagyon szigorú szabályok vonatkoznak:

- A receptet két példányban (eredeti és másolat) kapjuk, plusz egy értesítő a patikának, ami 3 hónapig érvényes (tehát 3 hónapig csak ugyanott lehet kiváltani a recepteket).
- A recept mindössze 3 munkanapig (!!!) érvényes.
- A patikában csak személyesen válthatjuk ki, személyi igazolvánnyal, a számát feltüntetve a recepten.
- A patika a rendelés után köteles páncélszekrényben őrizni a szert (nem ez az egyetlen ilyen).
- Csak gyógyszerész adhatja ki, asszisztens nem.
- Egyszerre maximum 1 havi adagot írnak fel, amit 30 napon belül nem lehet ismételni.

Nagyon vacak érzés, hogy nem elég nekem a magam baja, még ezt a macerát is folyton végig kell csinálni, ami gyakran nagyon komoly szervezést igényel, főleg munka mellett. Arról nem is beszélve, amikor mentem a patikába, ahol jó hangosan ordították, hogy a "drogos szekrényben van!" - pont úgy éreztem magam, mint valami drogbáró (én emiatt inkább távolabbi, de sokkal barátságosabb patikára váltottam).

Mindezek ellenére azt mondom, hogy igenis megéri. Főleg egy olyan időszakban, amikor teljesíteni kell, de a rohamok miatt ez nem lehetséges. Akkor egy áldás. Viszont a nőknek egyszercsak bekövetkezhet egy olyan időszak, amikor nem ildomos szedni a tablettát. Várandósság alatt ugyanis a magzatnak agy- és csontfejlődési rendellenességeket okozHAT (nem bizonyított, volt aki szedte végig és nem volt baj). Tehát ha gyermeket tervezünk, akkor olyan egyéb kezelési módokat kell választani, amik nem gyógyszeresek (erről később). Nem reménytelen!

 

Címkék: Gyógyszer

A bejegyzés trackback címe:

https://narcolepsia.blog.hu/api/trackback/id/tr736557727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása